Szövegíróként nélkülözhetetlen a jó írási készség és nyelvtani ismeret, a PR (Public Relations) azonban többet kíván ennél: kiváló stratégiai kommunikációt és gondosan megfogalmazott mondatokat. Úgy gondolom, hogy bármennyire is jól írsz, mindig van hova fejlődni. A következő cikkben összeszedtük Neked a legfontosabb tippeket egy jó PR cikk megírásához.
Nem kell túlbonyolítani
A hatékony PR egyik alapja az egyértelmű és világos megfogalmazás. Ne használj komplikált kifejezéseket és üres frázisokat, figyelj rá, hogy minden mondatodnak legyen célja a szövegben. A karakterszám növelése érdekében hozzáadott töltelékszavak csak bonyolítják a szöveg megértését és elveszik a kedvet az olvasástól. Köztudott, hogy az egyszerű és tömör írás az, amely fenntartja az olvasók figyelmét. A tagolásra fektess kiemelt hangsúlyt- egy bekezdés csak pár sort tartalmazzon, ez a felépítés ugyanis sokkal jobban vonzza a szemet, mint egy ömlesztett szöveg. Miután megírtad a cikket, szánj időt arra, hogy az érdektelen és felesleges részeket eltávolítsd.
Legyen a cím és a bevezető figyelemfelkeltő
Bármilyen típusú PR szöveget is írsz, első lépésként olyan lead-et kell megfogalmaznod, amely éppen elegendő információt tartalmaz ahhoz, hogy megragadja az olvasó figyelmét és ösztökélje őt az olvasás folytatására. Ez gyakran nem egyszerű, viszont annál lényegesebb feladat, mivel az olvasó gyakorlatilag pár sor alapján hozza meg azt a döntését, hogy elolvassa-e a cikked, vagy inkább félreteszi, ezért mindenképp tanácsos elegendő időt és energiát fordítani rá.
Írd le a tényeket
Fordíts időt és energiát a kutatásra- ha az írásodat konkrét adatokkal és számokkal tudod alátámasztani, az egyrészt növeli a hitelességedet, másrészt segít abban, hogy írásod objektív tényeken alapuljon. A cikkben lévő egzakt információk megmutatják, hogy tájékozott vagy az adott témában és egy megbízható PR szakember benyomását keltik. Kifejezetten ajánlott idézeteket is használnod a szövegedben, megjelölve a forrásodat- ez ugyancsak bizalmat ébreszt az olvasóban, hogy a szöveg korrekt információkon alapul.
Ismerd a közönséget
Célközönséged felmérése és meghatározása szintén elengedhetetlen- ismerned kell az igényeiket és motivációjukat, hogy úgy tudd megírni a cikkedet, hogy az célba érjen. Ennek érdekében definiálnod kell azt a csoportot, akiknek szól az üzeneted, figyelembe véve olyan adatokat is, mint az emberek életkora neme, földrajzi elhelyezkedése stb. Ezt követően pedig a megfelelő csatornán keresztül hatékonyan tudod elérni őket.
Tedd félre egy picit
A javítás előtt érdemes pihentetni a cikkedet és eltenni egy pár órára, de ha van rá időd, akár egy napra is. Ezzel a stratégiával sokkal valószínűbb, hogy észreveszed majd a szövegben megbújó hibákat.
Lektorálás
Az egyik legfontosabb része cikked véglegesítésének. Az alapos lektorálás (angolul proofreading) mutatja, hogy időt szántál az adott szövegre és nem pusztán egy összecsapott munkáról van szó. Irományod többszöri átnézésével minimalizálod a nyelvtani és stílusbeli hibákat, ezzel biztosítva, hogy egy kifogástalan minőségű cikk kerül ki a kezeid közül. Ha magyar nyelven írsz, a Word egyszerűen jelöli Neked az esetleges elütéseket és helyesírási hibákat. Emellett lényeges kiszűrnöd a gyakori szóismétléseket is. Ha pedig angolul írsz, a Grammarly nagyszerű segítséged lehet az ellenőrzésben.Olvasd fel hangosan a szövegedet Sok író kihagyja ezt a lépést, pedig egy rendkívül hasznos módszer a bennmaradt hibák felderítésére. Gyakran hiába a hosszú lektorálás, mégis átsiklunk olyan hibák felett, amelyeket külső szemlélőként azonnal észrevennénk. Éppen ezért nagyon fontos a következő pont is.
Több szem többet lát
Ha nem egyedül dolgozol és van rá lehetőséged, kérj meg valakit, hogy nézze át a kész munkádat. Amikor egy cikken huzamosabb ideig dolgozunk, gyakran figyelmen kívül hagyunk akár evidens hibákat is. Egy új perspektíva mindig nagy segítséget jelent, és remek módja a tanulásnak.
Gyakorolni, gyakorolni, gyakorolni
Az utolsó tanácsom pedig, hogy folytasd az írást. Hiszen mi mással tudnál jobb lenni, ha nem rengeteg gyakorlással. Köztudott, hogy a legjobb írók általában imádnak olvasni, így hát: olvasásra fel! Legyen szó könyvről, újságról vagy egy könnyed blogról, az olvasás egy nagyszerű módja szókincsed bővítésének és az íráskészséged fejlesztésének. Ha pedig konkrétan a PR témába szeretnéd jobban beleásni magad, számos tanfolyamot, podcastot és workshopot érhetsz el ingyenesen vagy előfizetéssel.